System Telepass wszedł do eksploatacji w 1990 roku, przy okazji rozgrywanych wtedy we Włoszech mistrzostw świata w piłce nożnej. Wcześniej urządzenia pokładowe instalowano jedynie w samochodach służbowych oraz osób poruszających się po drogach w celach zawodowych, a także w autokarach i ciężarówkach.
Po ośmiu latach urządzenia te pojawiły się w samochodach osób prywatnych, a od 2005 roku z systemu korzystają także motocykliści. Telepass jest we Włoszech niezwykle popularny – tylko w 2008 roku skorzystało z niego 6 mln osób, a obecnie jest to już prawie 8,5 mln.
System działa na włoskiej sieci autostrad, która liczy 5,8 tys. km. Włosi utrzymują, że to oni są wynalazcami modułu, odpowiednika viaAUTO, ruszającego dziś w Polsce. Włosi twierdzą, że system zapoczątkowała nieistniejąca już firma Olivetti, początkowo produkująca maszyny do pisania, a następnie komputery.
Kierowcy samochodów osobowych mogą korzystać z systemu elektronicznego poboru opłat od 2012 r. Urządzenia viaAUTO są jednak mało popularne – zakupiło je jedynie nieco ponad 8 tys. kierowców. viaAUTO montowane jest na przedniej szybie pojazdu i w przeciwieństwie do urządzenia dla samochodów ciężarowych nie jest przypisane do konkretnego auta. Wydzielenie pasów dla samochodów zarejestrowanych w systemie viaAUTO to pierwszy krok w kierunku wprowadzenia całkowicie elektronicznego poboru opłat dla aut osobowych. Nad takim rozwiązaniem pracuje resort infrastruktury i rozwoju.